מה לבדוק לפני קניית נכס?

בדיקת נכס לפני קנייה

קיבלתם החלטה לקנות דירה/בית? מצוין! לפניכם מסע ארוך ולפעמים מייגע, עם הרבה מקום לטעויות.

המדריך הבא מיועד כדי לעזור לכם לצמצם אותן. זה הזמן לפנות שעה-שעתיים, להצטייד בדף ובעט, ולענות על כל השאלות הבאות. רק אחרי שתדעו את התשובות על כל אלה, תוכלו להתחיל בחיפוש הנכס לרכישה, לעבור תהליך פשוט יותר, ולחסוך זמן וכסף. לפני שניגשים לחיפוש של הנכס, אלה הדברים שאנשים צריכים להיות סגורים עליהם.

תקציב

חישבו על נכס שמצד אחד יענה על צורכיכם ורצונותיכם, ומצד שני תוכלו לרכוש בלי להיחנק כלכלית. לאחר מכן, כיתבו טווח מחירים בו תוכלו לעמוד.

הון עצמי – כמה כסף נזיל עומד ברשותכם? ככל שיהיה לכם יותר הון עצמי, כך תוכלו לשלם פחות משכנתא. *** חשוב*** >>בהרבה מקרים, אפשר לגייס הון עצמי באמצעות פתיחת קרנות, קופות וחסכונות, או דרך הסתייעות בבני משפחה.

משכנתא – זוהי הלוואה שתיקחו מהבנק, כדי להשלים את הסכום שנותר אחרי ההון העצמי. המשכנתא ניתנת בתנאים מסוימים ותחת לא מעט הגבלות. גם הסכום שתוכלו לקבל הוא מוגבל, וצריך להיות לא יותר מ- 75% מעלות הנכס. תנאי הכרחי נוסף הוא שההחזר החודשי של המשכנתא, לא יהיה יותר מ- 30% מההכנסות נטו של משק הבית.

הוצאות נלוות – חשבתם שזהו? בזאת הסתכמו ההוצאות? אז זהו, שלא! רכישת נכס מלווה בהוצאות נוספות, כמו מס רכישה, תשלום עבור שירותי רישום הנכס, שכר טרחה עורכי דין ועוד. בממוצע, ההוצאות הנלוות מסתכמות בכ- 7%-10% ממחיר הנכס. הסכום הזה חייב להיות נזיל, ולהגיע בנוסף להון העצמי. עכשיו אתם חושבים שנגמר? אז זהו, שגם לא! אל תשכחו את העלויות הכרוכות בשיפוצים ושדרוגים שלרוב נחוצים.

*בשלב זה מומלץ להיעזר בשירותיו של יועץ משכנתאות.

סוג הנכס

תחשבו על בית החלומות שלכם. יש חצר וגדר? יש בריכה גדולה בחוץ? עצי פרי? או אולי בכלל מדובר בפנטהאוז בקומה ה- 20 עם נוף לים? לא תמיד תוכלו להגיע לנכס החלומות בתקציב ובתנאים הקיימים, אבל זכרו שתמיד אפשר להשתדרג מאוחר יותר. אז אם להיות פרקטיים, מה בעצם אתם מחפשים?

נכס בנוי מיד שניה – זה השוק הכי גדול שיש כיום – נכסים שעוברים ממוכר לקונה. אבל זה גם השוק הכי בטוח, כיוון שהנכס קיים ועומד והקונה רואה אותו מול העיניים ויודע בדיוק מה הוא מקבל.

נכס חדש מהקבלן – לרוב יהיה ממוקם בבניינים חדשים בשכונות החדשות בעיר, המכוונות לזוגות צעירים. מכאן שלרוב הנכס יהיה בנוי על תשתיות חדשות ויהיה מוקף בשירותים ובמוסדות חדשים. כיוון שמדובר בנכס חדש, הוא יגיע עם אחריות.

נכס מקבלן על הנייר – נכס שנרכש מקבלן לפני תחילת הבנייה, וגם הוא לרוב יהיה ממוקם בשכונות חדשות. נכסים אלה יהיו זולים יותר (והשווי כנראה יעלה עם הזמן), ולקונה תהיה אפשרות להשפיע על עיצוב הפנים ועל התאמת הנכס לצרכיו. כאשר רוכשים נכס כזה, חשוב לקחת בחשבון תקופת המתנה של כשנתיים עד לכניסה בפועל.

מגרש, בניה עצמית – רכישת מגרש מיועדת ליצירתיים שבינינו, אנשים שלא מפחדים מהרפתקאות ומאתגרים, וחולמים לעצב את בית החלומות בעצמם.

קבוצת רכישה – קבוצת אנשים שמתאגדת יחד, שוכרת קבלן, ובונה יחד בניין או שורת קוטג’ים. כאן מומלץ להתאחד עם אנשים שאתם כבר מכירים, סומכים עליהם, ומוכנים לצאת איתם למסע משותף. העלות לכל רוכש תהיה ככל הנראה זולה יותר מרכישת נכס באופנים אחרים, כיוון שיורדות עלויות כמו תשלום ליזם.

נכס להשקעה – לא תמיד צריך לגור בנכס שקונים. לפעמים, אם אין נכס זמין ובעלות נוחה באזור המגורים, אפשר לרכוש נכס באזור זול יותר ולהשכיר אותו, ובמקביל, לגור איפה שנוח ומתאים.

*בשלב זה מומלץ להיעזר ביועץ נדל”ן, שיסייע במציאת הנכס המתאים ביותר.

אזור רכישה

לכל אזור בארץ, ולכל שכונה בכל עיר/יישוב יש את המאפיינים שלהם, התכונות שלהם, ועלויות הנכסים בהם. בחירת אזור מגורים היא פונקציה של כל אלה, וגם של הצרכים שלכם כקונים, כמו קרבה לעבודה, קרבה למשפחה, נוחות וכו’.

אזור בארץ – בנוסף ללקיחת הצרכים האישיים שלכם בחשבון, בבחירת אזור המגורים יש לקחת בחשבון מספר גורמים. דוגמה היא נגישות לתחבורה ציבורית. למשל, אזורים בהם נבנית תחנות רכבת הם לרוב אזורים שיתחילו להתפתח במהרה, יתווספו בהם מקומות עבודה, ייבנו בהם שכונות חדשות, ואיכות החיים תשתפר.

בחירת עיר\מושב – לעיר היתרונות והחסרונות שלה, למושב היתרונות והחסרונות שלו. כל אחד מהם מלווה באורח חיים שונה, ולכן חשוב לדעת מראש באיזה מהם תרצו לגור.

שכונה – לא משנה איפה תגורו, ייפרש בפניכם מגוון שכונות. לכל אחת המאפיינים הייחודיים לה, יתרונות וחסרונות. מומלץ להכיר את השכונה בה אתם בוחרים לגור, לפני שאתם מתקדמים אל עבר רכישת נכס.

*בשלב זה מומלץ להיעזר ביועץ נדל”ן, שיסייע במציאת האזור המתאים ביותר.

הצטרף לדיון

Compare listings

לְהַשְׁווֹת